Web Analytics Made Easy - Statcounter

قبول توبه‏ واقعى، قطعى است، زیرا نمى‏‌توان باور کرد که ما به امر خدا توبه کنیم اما او نپذیرد. «هوالّذى یقبل التوبة عن عباده» اما توبه واقعی شرایطی دارد که باید رعایت شود.

 

 به گزارش خبرگزاری شبستان، فارس نوشت: خداوند در آیات ۵۹ و ۶۰ سوره مبارکه مریم به جانشینان ناصالح و ناشایسته اشاره کرده که نمازشان را ضایع کرده، از هوس‌ها پیروی کرده‌اند و خدا آنان را کیفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس توبه کنندگان را از این افراد جدا کرده و آنها را به بهشت وعده می‌دهد.

 

متن آیه

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُواْ الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُواْ الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیّاً(۵۹)
إِلَّا مَن تَابَ وَ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَأُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لَایُظْلَمُونَ شَیْئاً(۶۰)

 

ترجمه

آنگاه پس از آنان، جانشینان بد و ناشایسته‏‌اى آمدند که نماز را ضایع کردند و هوس‌ها را پیروى کردند. پس به زودى (کیفر) گمراهى خود را خواهند دید.(۵۹)
مگر کسى که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته انجام دهد، پس آنها داخل بهشت مى‏‌شوند و به هیچ وجه مورد ستم قرار نمى‏‌گیرند (و از پاداششان کاسته نمى‌‏شود).(۶۰)

 

«خَلَف»، فرزند صالح را گویند و «خَلْف» فرزند ناصالح است. کلمه‏ «غَىّ» در مقابل رشد است. «قد تبیّن الرّشد من الغَىّ»(بقره، ۲۵۶)

ضایع کردن نماز، غیر از نخواندن و ترک آن است. کسى که نماز مى‏‌خواند، ولى بدون رعایت شرایط آن یا با تأخیر، چنین کسى نماز را ضایع کرده و آن را سبک شمرده است.(بحار، ج‏۱۱، ص‏۷۲)

در روایتى مى‏‌خوانیم: همین که حضرت رسول‏ صلى الله علیه وآله این آیه را تلاوت مى‏‌فرمودند، منقلب شده، فرمودند: بعد از ۶۰ سال، گروهى نماز را ضایع خواهند کرد.(تفسیر نمونه) اگر این سخن در اوایل سال اوّل هجرى گفته شده باشد، سال ۶۰ همان سال شهادت امام حسین علیه‌السلام و سال به قدرت رسیدن یزید است.

 

توبه در قرآن‏

معمولاً قرآن کریم بدنبال آیات عذاب، جمله‏ «الاّالّذین تابوا» یا جمله‏ «الاّ من تاب» را آورده تا بگوید: راه اصلاح، هرگز بر کسى بسته نیست.

توبه، واجب است. زیرا فرمان خداوند است. «توبوا الى اللّه»(تحریم، ۸)

قبول توبه‏ واقعى قطعى است، زیرا نمى‏‌توان باور کرد که ما به امر او توبه کنیم ولى او نپذیرد. «هوالّذى یقبل التوبة عن عباده»(شورى، ۲۵)، «هوالتّواب الرحیم»(بقره، ۳۷)

خداوند هم توبه را مى‏‌پذیرد و هم کسانى را که بسیار توبه مى‏‌کنند دوست دارد. «یحبّ التّوابین»(بقره، ۲۲۲)

توبه، باید با عمل نیک و جبران گناهان همراه باشد. «تاب و عمل صالحا»(فرقان، ۷۱)، «تاب من بعده و اصلح»(انعام، ۵۴)، «تابوا واصلحوا و بیّنوا»(بقره، ۱۶۰)

توبه، رمز رستگارى است. «توبوا ... لعلکم تفلحون»(نور، ۳۱)

توبه، وسیله‏ تبدیل سیئات به حسنات است. «الاّ من تاب و عمل صالحاً فاولئک یبدّل اللّه سیئاتهم حسنات»(فرقان، ۷۰)

توبه، سبب نزول باران است. «توبوا ... یرسل السماء»(هود، ۵۲)

توبه، سبب رزق نیکو است. «توبوا الیه یمتّعکم متاعاً حسنا»(هود، ۳)

توبه در هنگام دیدن آثار مرگ و عذاب پذیرفته نمى‏‌شود. «حتّى اذا حضر احدهم الموت قال انّى تبت الان»(نساء، ۱۸)

خداوند علاوه بر قبول توبه، لطف ویژه نیز دارد. «هو التّواب الرحیم»(بقره، ۳۷) «ثمّ تاب و اصلح فانّه غفور رحیم»(انعام، ۵۴)، «ثمّ تاب علیهم انّه بهم رؤف رحیم»(توبه، ۱۱۷) «الاّ مَن تاب و آمن و عمل صالحا فاولئک یدخلون الجنّة»(مریم، ۶۰) «ثمّ توبوا الیه ان ربّى رحیم ودود»(هود، ۹۰) در این آیات در کنار توبه به مسئله رحمت و رأفت و محبّت الهى اشاره شده است.

قرآن ترک توبه را ظلم و هلاکت دانسته است. «و من لم یتب فاولئک هم الظالمون»(حجرات، ۱۱) «ثم لم یتوبوا فلهم عذاب جهنّم»(بروج، ۱۰)

 

پیام‌های آیات ۵۹ و ۶۰ سوره مریم

گاهى فرزندان و نسل آینده، زحمت‌‏هاى پدران را تباه مى‏‌کنند. (گاهى از خوبان، نسل نا اهل پیدا مى‏‌شود) «خَلْف اضاعوا الصلوة»

نماز محور دین است. (براى نشان دادن چهره‏ نسلى به نسل دیگر، ضایع کردن نماز آنان را نشان مى‏‌دهد) «فخلف خَلْف اضاعوا الصلوة»

نماز، سدّى است میان انسان و شهوت‏‌ها و اگر این سدّ شکسته شود، پیروى از شهوت‏‌ها براى انسان آسان مى‏‌شود. «اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات»

کسى که از رابطه با خدا (نماز) جدا شد، به شهوات پیوند مى‏‌خورد. «اضاعوا الصلوة واتّبعوا الشهوات»

رونق یافتن شهوات، غىّ و گمراهى است. «واتّبعوا الشهوات... یلقون غیّا»

کیفر ضایع کردن نماز، سردرگمى است. «یلقون غیّا» (رشد واقعى در سایه‏ى معنویّت است)

سرنوشت ملت‏‌ها به دست خود آنهاست «اضاعوا... یلقون... الاّ من تاب...»

توبه، یک تحول است نه تظاهر. «تاب و امن و عمل صالحاً»

شرط رستگارى و ورود به بهشت، توبه، ایمان و عمل صالح است. «تاب و آمن و عمل صالحا... یدخلون الجنّة

 

پایان پیام/52

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم شیرخوارگان حسینی اردبیل خبرگزاری شبستان عزاداری امام حسین ع شیرخوارگان دفاع مقدس شهید گمنام اقتصاد مقاومتی سند قرآنی توبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۳۹۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتراکات وثیق شیعه و اهل سنت

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، متن یادداشت به شرح زیر است:  

مکتب تشیع و اهل سنت، این دو مذهب اصلی دین اسلام در موارد زیر توافق دارند: 1- اصول ایمانی مشترک:
توحید: هر دو شیعه و اهل سنت به توحید و یگانگی خدا ایمان دارند.
نبوت: هر دو گروه ایمان به پیامبران الهی دارند و پیروی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را مورد تأیید قرار می‌دهند
معاد: هر دو شیعه و اهل سنت به معاد و روز قیامت ایمان دارند.

2- عبادات مشترک:
قرآن و سنت پیامبر: هر دو گروه از قرآن و سنت پیامبر اسلام به عنوان منابع اصلی دینی استفاده می‌کنند.
نماز، روزه و حج: هر دو شیعه و اهل سنت این عبادات را انجام می‌دهند، با اختلافات کوچکی در جزئیات. 3- محبت به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله):
هر دو شیعه و اهل سنت از محبت به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و احترام به آنان اطلاع دارند. اهل بیت پیامبر شامل حضرت علی (علیه‌السلام)، حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها)، امام حسن (علیه‌السلام)، امام حسین (علیه‌السلام) و سایر افراد خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌شوند.

4- معرفت با امامان اهل بیت:
شیعه به معرفت با امامان اهل بیت اهمیت زیادی می‌دهند. آن‌ها معتقدند که امامان اهل بیت، رهنمودگران و معصومان هستند و دستورات آن‌ها برای مسلمانان بسیار حائز اهمیت است.

5- مراسم و عبادات خاص:
شیعه و اهل سنت در مراسم خود، مانند عید قربان، از عبادات مشترکی استفاده می‌کنند که در هر دو مذهب تفاوت های جزئی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احتمال دارد توبه‌ «تتلو» در حکم دادگاه اثرگذار باشد
  • اشتراکات وثیق شیعه و اهل سنت
  • زیرساخت‌های کافی برای سفر اربعین از خراسان شمالی تهیه شود
  • جریان آزادی‌خواهی غزه در اربعین پیش رو تجلی ممتازی خواهد یافت
  • واکنش وکیل تتلو به توبه او در دادگاه/ حکم امیرحسین مقصودلو چیست؟
  • ایران صاحب سند امنیت انرژی شد
  • ثبت ۱۲۵۳ تولد نوزاد در خراسان جنوبی
  • ۲۷ درصد ولادت‌های فروردین امسال فرزند سوم هستند
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • سومین سوگواره فرهنگی و مذهبی «نی ناله» فراخوان داد